Louis van Gaal

Wat is de overeenkomst tussen Louis van Gaal en klantvriendelijkheid?

 

Zijn opmerkingen tegen journalisten getuigen niet altijd van klantvriendelijkheid. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit tegen een klant of collega gezegd heb: "Ben jij nu zo dom of ben ik nu zo slim?".

 

Maar op welke punten kunnen we dan toch iets van hem leren?

1) Beperkte middelen

Het Nederlands Elftal bestond tijdens het wereldkampioenschap voetbal in de zomer van 2014 niet uit de allerbeste spelers ter wereld. Desondanks heeft Van Gaal er toch meer uit kunnen halen dan verwacht. Wat we daarvan kunnen leren? Ook al heb je niet het beste CRM systeem, de beste menukaart, de mooiste winkel, de meest geavanceerde logistieke organisatie of de allerbeste mensen, dan nog kun je goed werk afleveren door de juiste houding en instelling.

 

2) Werk hard
Ook al is de doelstelling van Van Gaal om wereldkampioen te worden niet gehaald en zijn onze jongens slechts derde geworden, niemand kan ze verwijten dat ze hun best niet hebben gedaan. Zolang je altijd 100% je best doet kan niemand, inclusief jezelf, je verwijten dat je het niet hebt geprobeerd. Ik doel hiermee ook op het WK voetbal in 1998. Het Nederlands Elftal nam het in de troostfinale op tegen Kroatië, maar ze vonden het niet nodig om te vechten voor de winst. Ze verloren de wedstrijd met 2-1 en dat is ze nog jarenlang verweten. 

 

3) Focus op het einddoel
Waar vroeger mooi voetbal gespeeld moest worden
, telde voor Van Gaal nu maar één ding: de winst. Met of zonder mooi spel. In relatie met klanten of collega’s telt er ook maar één ding. En dat is je klanten blij maken. Het is niet belangrijk hoe je dat doet. Als je het maar doet.

 

Een goed voorbeeld is de online winkel Coolblue. Met de slogan Alles voor een glimlach hebben zij klantvriendelijkheid zó hoog in het vaandel staan, dat alles op alles gezet wordt om dit te realiseren. Dat doen ze onder andere door 24/7 telefonisch bereikbaar te zijn en door handgeschreven bedankkaartjes te sturen aan de klant. Ook al vraagt klantvriendelijkheid enige organisatie en kost het misschien wat geld, het betaalt zich altijd terug. Zeker als tevreden klanten als ambassadeurs hun verhalen massaal gaan delen op social media. 

 

Als je met klanten, patiënten of bezoekers bezig bent, stel jezelf dan altijd voor dat je een WK finale speelt. Je staat dan al met 1-0 voor!

Write a comment

Comments: 0