De Klantvriendelijkheidscirkel

De Klantvriendelijkheidscirkel bestaat uit drie fases:

 

- welkom

- verblijf (van aankomst tot en met vertrek)

- relatie

 

De meeste bedrijven denken van buiten naar binnen. Één van hun doelen is het aangaan van een lange termijnrelatie met de klant.

 

Dit is echter geen doel maar een resultaat.

 

Deze lange termijnrelatie wil men creëren door klanten een prettig verblijf te bieden. Doordat de klant een prettig verblijf heeft, zou deze zich welkom moeten voelen.

 

De bedrijven die klantvriendelijkheid hoog in het vaandel hebben staan doen dit net andersom, ze denken anders. Misschien dat deze bedrijven daarom zo gastvrij zijn. Het doel van deze bedrijven is om klanten, bezoekers en collega’s zich in de eerste plaats welkom te laten voelen. Dit zijn bedrijven waar ‘welkom’ vanuit de kern komt.

 

Vanaf het allereerste moment is het in een fractie van een seconde voelbaar. Niet slechts geschreven op de deurmat, maar gemeend en zichtbaar in het gedrag van mensen. “Fijn dat u voor ons gekozen heeft, blij dat u er bent, leuk u te ontmoeten.” Geen holle frases, maar echt, oprecht en gemeend.

 

Science fiction? Nee hoor! Dit soort bedrijven bestaan echt. En ik kan het weten, want ik werk voor zo’n bedrijf. Welkom staat centraal. De bezoeker voelt zich welkom en heeft daardoor een prettig verblijf. Met andere woorden: het is prettig werken in het bedrijf en fijn zaken doen met het bedrijf. Alles en iedereen ademt ‘welkom’.

 

Dat geldt overigens niet alleen voor klanten. Ook leveranciers, van de postbode tot de tuinman, verdienen een hartelijk welkom. Iedereen is tenslotte een ambassadeur van jouw bedrijf of kan dat zijn. Wanneer je mensen positief verrast, om te beginnen je collega’s, vertellen ze dat verder. Wanneer ‘welkom’ in je bedrijfs-dna zit, dan is dat de basis voor een lange termijnrelatie met je klant. Het is er altijd, het is echt, eerlijk en het is zichtbaar in alles wat je doet. Klantvriendelijkheid is geen regel of wet. Het is een manier van werken.

 

Naast de waardering van de klant brengt ‘welkom’ ook andere voordelen met zich mee. Medewerkers voelen zich meer betrokken en hebben meer over voor elkaar. Het ziekteverzuim is daardoor laag en je hebt minder verloop. Dit resulteert weer in kortere doorlooptijden, betere kwaliteit en uiteindelijk een beter bedrijfsresultaat.

 

Wat doe jij binnen jouw bedrijf om bezoekers of collega’s een welkom gevoel te geven?

 

 

 

Write a comment

Comments: 0